Digitális hirdetések - Átestünk volna a ló túloldalára?

Írta: Shareena Patel 2016.01.25

Nem feltétlenül azt kapod, amit látsz! Habár a digitális csatornák elérése tagadhatatlanul óriási, a digitális reklámok hatásfoka kapcsán egyre több kétely merül fel. Az Edelman legfrissebb felmérése szerint a print és a többi hagyományos média még mindig a legelső a bizalom kialakításában.

Gyakran fordul elő manapság, hogy egy marketinges szinte kizárólag a digitális csatornákon hirdet, az adott kampány sikerét pedig automatizált statisztikák alapján számolják ki. Mégis, mennyire megbízhatóak ezek az adatok? Nyilván bármely kampány hatásfokának mérésében adódhatnak hibalehetőségek, a digitális média azonban újabban nagyon rossz sajtót kapott ezen a fronton. Sokszor történt meg ugyanis, hogy bot-programok vitték fel a statisztikákat, drasztikus mértékben felnagyítva a kampány valódi hatásfokát - ezzel együtt pedig megemelkedik az ára is.

Talán ez magyarázza a print és a többi hagyományos csatorna iránt érzett fogyasztói bizalmat.

A 2016-os Edelman Trust Barometer szerint a válaszadók 70 százaléka bízik meg a hagyományos médiában. A cég vezérigazgatója, Ed Williams a következőt fűzte hozzá az eredményhez: "A mérésből kiderül, hogy a hagyományos média még a legújabb technológiai vívmányok mellett is fontos szerepet tölt be az emberek médiafogyasztási szokásaiban. A közösségi média és a keresők használatával ugyanazokat az ismerős brandeket találják meg, különösen a hírekben." A Radio 4 Media Show című műsorában a következőt mondta: "Vészterhes időkben komolyan vehető hírekre van szükség... Ennek eredményeképp az emberek visszatérnek a hagyományos médiához... Tízből hét ember a hagyományos médiát részesíti előnyben az újmédia ellenében." Az éves felmérés szerint a megkérdezettek 82 százaléka értett egyet abban, hogy "megbízható információra van szükség", 59 százalék pedig azt is hozzátette, hogy "a közösségi média egyre kevésbé megbízható hírforrás."

Ez lehet a fő oka annak, hogy a marketingesek nagy számban változtattak a hozzáállásukon és alapvetően megváltoztatták a reklámköltést. A digitális hirdetés általában virágzó piacot jelent és tagadhatatlan előnye, hogy olcsó és közvetlenül szólítható meg a fogyasztó általa, ám vannak kockázatok. A kattintásos csalás például olyan probléma, amit egyes marketingesek igyekszenek a szőnyeg alá söpörni, mások pedig egyenesen nem tudnak róla - és annak a befektetésükre kifejtett hatásáról. Az Association of National Advertisers (ANA) a WhiteOps által elkészített tanulmány alapján a következőt jelezte előre: 2016-ban várhatóan 7,2 milliárd USD vész el világszerte a nem emberi felhasználók által generált adatforgalom miatt. Az automatikus szoftver (bot) jelenti az elsődleges problémaforrást. A botok várhatóan 3-37 százalékát tehetik ki a digitális hirdetések forgalmának. A tavalyi évben ugyanez az arány 2-22 százalék volt.

"Felháborító, hogy ilyen kriminális mértékben megrabolják a marketingesek márkaépítési befektetéseit - mondja Bob Liodice, az ANA elnöke és vezérigazgatója. - Az óriási pénzügyi veszteségek és a csalás megfékezésére irányuló kísérletek sikertelensége felhívja a figyelmet az iparágon belül működő megbízhatósági csoport munkájának fontosságára. Ezen felül pedig a teljes marketing-ökoszisztémában alapvető változtatásokat kell eszközölni és olyan csatornákba fektetni, melyek sokkal nagyobb irányítást tesznek lehetővé. Ezáltal minimalizálható lehet az egyre dörzsöltebb csalók jelentette kár."

Mindebből úgy tűnik, hogy a print média ereje továbbra is töretlen, a marketingesek pedig többek között a fent taglalt probléma miatt is jól teszik, ha újra átgondolják reklámköltésüket. A hagyományos média hatásfokát rengeteg kutatás egyértelműen bizonyítja. Melegen ajánljuk az alábbi riportok elolvasását, melyek bemutatják a megfelelően felépített postai hirdetések erőteljes hatását:

This Time It’s Personal
The Private Life Of Mail


Forrás: Ad Age / Newsworks